14-08-2012

Nieuwsbrief augustus 2012

Nieuwsbrief augustus 2012: 

 

Assortiment:

Afgelopen week hebben we de laatste Sunny Euro geoogst.

Week 33 komen we weer op de markt met het ras Baltica Wit. In september komt hier ook Yellow Baltica bij. Dan bestaat de produktie en afzet voor ½ van de aantallen uit Euro Wit en voor de andere ½ uit Baltica wit / geel. Voor de Baltica hebben we een nieuwe bedrukte hoes ontwikkeld. Geinspireerd door de vele mooie rozenfolies, bedacht ik dat met sierwaarde van hoezen bij chrysanten nog niet veel gebeurd. Deze bedrukte hoezen zijn wel erg kostbaar, maar een mooie verpakking doet toch verkopen en de kosten gaan ook hier voor de baten. Hieronder kunt u een voorproefje nemen van het resultaat van deze  prachtige hoes met foto in de bedrijfskleuren zwart, wit en goud. 

 

 

 

 

Terugblik op afgelopen periode:

Na een enorm goede omzet te hebben gemaakt in het eerste half jaar van 2012, hebben we de laatste  4 weken hele lage zomerprijzen. Het is gebruikelijk dat de prijsvorming in juli onder de kostprijs ligt, maar afgelopen weken was de prijsvorming  extreem laag. Weken van gemiddeld 10 cent  trekken de middenprijs hard omlaag.  In de maand juli oogsten we sinds een aantal jaar bewust  weinig takken. Zo gaan we met de chrysantenteelt ook op dat vlak steeds marktgerichter telen.  Produktie laten pieken met feestdagen en weinig takken oogsten in de slechte zomerweken.

Het stomen van de kasgrond is ook voor dit jaar weer achter de rug. Alles is weer steriel. We kunnen ons nu opmaken om de kas vanbinnen weer schoon te gaan maken. Het streven is om jaarlijks voor 1 november de lampen te reinigen en het glas schoon te spuiten.

Ook over de biologie in de kas zijn we dit jaar zeer te spreken. De bloemen zijn vrij van insecten. Alleen in mei hebben we een vak gehad met luis.

Afgelopen tijd is er geïnvesteerd in een koelcel. We denken dat we ook hier een stukje toegevoegde waarde aan onze bloemen kunnen meegeven.  Namelijk de wens van klanten tegemoet komen om voorgekoelde bloemen te verkopen. Dit is niet alleen in de zomerperiode van belang. Door de soms lange transporttijden is een goed gekoeld product  aan het begin van de keten meer van belang geworden.

 

Rellebel